تناسب اندام

چطور وزن خود را کاهش دهیم؟

اگر به دنبال کاهش وزن هستید و می خواهید این کار را با خیال راحت انجام دهید. این مطلب را تا انتها بخوانید.

بسیاری از کارشناسان می گویند که بهتر است به تدریج وزن کم کنید. آکادمی تغذیه و رژیم‌شناسی ایالات متحده می‌گوید: اگر خیلی سریع وزن کم کنید، به جای چربی، ماهیچه، استخوان و آب را از دست خواهید داد.

توصیه کارشناسان این است که هدف خود را کاهش ۰٫۵ تا ۱ کیلوگرم در هفته و از رژیم های غذایی سخت اجتناب کنید. بهترین کار این است که کاهش وزن خود را بر اساس تغییراتی که می توانید در طول زمان رعایت کنید، قرار دهید.

کاهش وزن

آیا ورزش به کاهش وزن کمک می کند؟

شما فقط باید بیشتر از آنچه می‌خورید و می‌نوشید کالری بسوزانید اما این کار به این سادگی نیست. هنگام تلاش برای کاهش وزن ، تغذیه و ورزش هر دو مهم هستند. اگر تغذیه‌تان نامناسب باشد  هیچ ورزشی در دنیا به کاهش وزن شما کمک نمی‌کنند. در هرصورت تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش فواید عمده‌ای برای بدن و ذهن شما دارد، چه بخواهید وزن کم کنید یا نه.

حتما بخوانید : روش های علمی جدید برای کاهش وزن و لاغری

متابولیسم شما – اینکه بدن شما چقدر کالری ها را به سوخت تبدیل می کند – مهم است.  اگر کالری زیادی کاهش دهید، اثرات بدی روی بدن شما می گذارد . اگر شما نادرست و غیر اصولیی متابولیسم خود را کاهش دهید و این می تواند باعث کمبود برخی مواد مغذی شود. راه های زیادی وجود دارد که می توانید این کار را بدون کاهش بیش از حد کالری انجام دهید.

هر رژی غذایی که در پیش بگیرید باید این سه کار را حتما انجام دهید:

۱٫  مقدار کالری دریافتی خود را در یک روز مشخص کنید و کمی کاهش دهید.

۲٫ برچسب مواد غذایی را بخوانید تا بدانید هر وعده چقدر کالری دارد.

۳٫  بیشتر آب بنوشید تا خیلی گرسنه نباشید.

از هر روشی که استفاده می کنید، باید از غذاهای مفید مانند سبزیجات ، میوه ها ، غلات کامل و پروتئین بدون چربی استفاده کنید تا تغذیه مناسبی داشته باشید . اما هیچ برنامه واحدی برای تغذیه سالم وجود ندارد . دریافت مشاوره از یک متخصص تغذیه ایده خوبی است، بنابراین شما برنامه ای تهیه می کنید که نیازهای خاص شما را پوشش می دهد. و هنگامی که یک برنامه کاهش وزن سالم تهیه می کنید، مهم است که به آن پایبند باشید. برای سالم ماندن و ماندن در این راه، این روند باید ادامه یابد – نه فقط برای یک هفته یا یک ماه، بلکه برای دراز مدت.

بسیاری از برنامه ها می توانند به شما کمک کنند تا غذا خوردن خود را ردیابی کنید. از آنجایی که احتمالاً همیشه تلفن هوشمند خود را همراه خود دارید، می توانید از آن برای پیگیری برنامه خود استفاده کنید. یا یک دفترچه قلم و کاغذ از آنچه خورده اید و چه زمانی خورده اید نگه دارید .

شما همچنین می خواهید افرادی را در کنار خود داشته باشید تا به شما کمک کنند انگیزه داشته باشید و شما را تشویق کنند. بنابراین از خانواده و دوستان خود بخواهید که از تلاش های شما برای کاهش وزن حمایت کنند.

کاهش وزن

بررسی کنید که چه چیزی شما را به خوردن سوق می دهد

در ابتدایی ترین سطح، غذا سوخت است و برای انجام کارها به شما انرژی می دهد. اما تعداد کمی از مردم فقط به همین دلیل غذا می خورند. بلکه غذا نوعی تفریح برای افراد محسوب می شود. شما باید بدانید که چه چیزی باعث می‌شود وقتی که گرسنه نیستید ، غذا بخورید و برای آن لحظات برنامه‌ای داشته باشید که خارج از برنامه غذایی چیزی نخورید .

اولین قدم این است که بفهمید محرک های شما چیست. آیا استرس ، عصبانیت ، اضطراب یا افسردگی در بخش خاصی از زندگی شما وجود دارد؟ یا وقتی اتفاق خوبی می افتد غذا پاداش اصلی شماست؟

در مرحله بعد، سعی کنید متوجه شوید که این احساسات چه زمانی ظاهر می شوند و برنامه ای آماده برای انجام کار دیگری به جای غذا خوردن داشته باشید. تونستی قدم بزنی؟ به یک دوست پیامک بده؟

در نهایت، برای انتخاب متفاوت به خود پاداش دهید. فقط از غذا به عنوان پاداش استفاده نکنید.

چه چیزی و چه زمانی می خورید

برای کاهش وزن مجبور نیستید گروه غذایی خاصی را ترک کنید. در واقع، اگر چیزی باشد که بتوانید در درازمدت با آن زندگی کنید، احتمالاً وزنتان را برای همیشه کاهش خواهید داد. اما منطقی است که کالری های خالی بدون مواد مغذی را کم کنید یا کاملاً حذف کنید.

غذاهای حاوی قند افزوده را محدود کنید. اینها قندهای موجود در کلوچه‌ها ، کیک‌ها ، نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر و سایر موارد هستند. به عنوان مثال، قندهایی که به طور طبیعی در میوه‌ها وجود دارند. غذاهای شیرین اغلب کالری زیادی دارند اما مواد مغذی کمی دارند. سعی کنید کمتر از ۱۰ درصد از کالری روزانه خود را صرف قندهای افزوده کنید.

در مورد کربوهیدرات انتخاب کنید. شما می توانید تصمیم بگیرید که کدام یک را چقدر بخورید. به دنبال مواردی باشید که شاخص گلیسمی پایینی دارند (به عنوان مثال، مارچوبه از نظر شاخص گلیسمی پایین تر از سیب زمینی است) یا کربوهیدرات در هر وعده کمتر از سایرین است. غلات کامل انتخاب های بهتری نسبت به اقلام فرآوری شده هستند زیرا فرآوری مواد مغذی کلیدی مانند فیبر، آهن و ویتامین های B را حذف می کند. آنها ممکن است دوباره اضافه شوند، مانند نان “غنی شده”.

حتما بخوانید : پاکسازی صورت یا فشیال چیست و چرا به آن نیاز دارید؟

حتما در رژیم غذایی خود پروتئینها را فراموش نکنید. مصرف پروتئین به حفظ عضلات شما کمک می کند. منابع گیاهی و وگان ( انواع آجیل، لوبیا و سویا ) و همچنین گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی و لبنیات منابع سرشار از پروتئین هستند. میزان نیاز بدن شما به پروتئین به سن، جنسیت و میزان فعالیت شما بستگی دارد.

با چربی های خوب دوست شوید

مقدار کمی چربی می تواند به شما کمک کند احساس سیری کنید. انتخاب های بهتر آنهایی هستند که در ماهی، آجیل و دانه ها و روغن زیتون وجود دارد . آنها دارای چربی های غیراشباع هستند.

کاهش وزن

مصرف فیبر را افزایش دهید

شما می توانید فیبر را از سبزیجات ، غلات کامل و میوه ها دریافت کنید. هر غذای گیاهی دارای فیبر می باشد. البته برخی غذاهای گیاهی بیشتر از بقیه فیبر دارند. منابع اصلی فیبر عبارتند از نخود سبز، کلم بروکلی ، عدس و لوبیا. در میان میوه ها، تمشک در صدر فهرست قرار دارد.

دفعات خوردن را طی روز افزایش دهید

اگر ۵ تا ۶ بار در روز غذا بخورید، می تواند گرسنگی را از بین ببرید. می‌توانید کالری‌های خود را به طور مساوی در تمام این وعده‌های غذایی کوچک تقسیم کنید، یا برخی را بزرگ‌تر از بقیه کنید. باید وعده‌هایی را برنامه‌ریزی کنید تا در نهایت بیش از آنچه که چانه‌زنی کرده‌اید، نخورید.

مراقب نوشیدنی های خود باشید یکی از راه های آسان برای کاهش وزن سریع این است که کالری های مایع مانند نوشابه ، آب میوه طبیعی ، آب میوه مصنوعی و الکل را حذف کنید. آنها را با نوشیدنی های بدون کالری مانند آب لیمو ، چای شیرین نشده یا قهوه سیاه جایگزین کنید.

حتما بخوانید : چگونه قهوه فوق العاده لوکس تهیه کنیم؟

آیا باید روزه بگیرید ؟

شاید فکر کنید که روزه راهی سریع برای کاهش وزن است. اما بهتر است یک برنامه غذایی داشته باشید که بتوانید به مرور زمان به آن پایبند باشید و با سبک زندگی شما مطابقت داشته باشد.

برای دانستن اینکه آیا روزه داری در درازمدت بی خطر است، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. بیشتر مطالعات در مورد اثرات روزه داری متناوب بر روی افراد دارای اضافه وزن و بزرگسالان میانسال انجام شده است. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا مشخص شود که آیا این دارو برای افراد مسن یا جوان یا افراد دارای وزن مناسب بی خطر است یا خیر.

همه روزه های با هدف کاهش وزن یکسان نیستند. برخی شامل حذف تمام غذاها هستند. روزه هایی هم وجود دارد که یک روز در میان غذا می خورید. تحقیقات زیادی در مورد اینکه چگونه روزه داری در درازمدت خوب عمل می کند، انجام نشده است.

در روزهای اول روزه داری، ممکن است احساس گرسنگی و بدخلقی کنید. همچنین ممکن است دچار یبوست شوید. و شما انرژی زیادی برای انجام کارهای فیزیکی نخواهید داشت. مقدار زیادی آب بنوشید و روزانه یک مولتی ویتامین مصرف کنید. همچنین باید به پزشک خود اطلاع دهید، به خصوص اگر داروهایی مصرف می کنید که احتمالاً نیاز به تنظیم دارند.

به خاطر داشته باشید که اگر روزه می گیرید، پس از پایان روزه تان همچنان باید عادات غذایی خود را تغییر دهید.

مهم نیست که چگونه کاهش وزن خود را شروع می کنید، بهترین راه برای جلوگیری از کاهش وزن، تغییرات طولانی مدت در شیوه زندگی است، مانند برنامه غذایی سالم و فعالیت بدنی. اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، چه مقدار کالری را کاهش دهید، یا چگونه این کار را با خیال راحت انجام دهید، ممکن است بخواهید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن