سلامت و زیبایی

غذاهایی که برای کاهش فشار خون مناسب هستند

چه غذاهایی برای کاهش فشار خون مناسب اند ؟ فشار خون بالا یکی از مشکلاتی است که امروز جوان و پیر نمی شناسد . شیوه زندگی ، استرس ، نوع تغذیه ، اضافه وزن و مشکلات ژنتیکی همه از عواملی هستند که می توانند باعث ایجاد فشار خون بالا شوند و ارتباطی هم با سن و سال افراد ندارد .

در گذشته این گونه بیماری ها بیشتر در سنین بالا افراد را درگیر میکرد و جوان تر ها کمتر به فشار خون مبتلا میشدند اما امارها نشان می دهد افزایش فشار خون در جوان تر هم شیوع پیدا کرده است که بخش زیادی از آن به دلیل نوع تغذیه ، استرس ، اضافه وزن ، عدم تحرک می باشد . به هر صورت برای درمان فشار خون بالا علاوه بر مراجعه به پزشکان متخصص و انجام ورزش های مناسب تغییر نوع تغذیه و استفاده از مواد غذایی کاهش دهنده فشار خون هم می تواند موثر افتد .

برخی از مواد غذایی که می توانند سبب کاهش فشار خون شوند در ذیل به انها اشاره میشود :

لبو

استفاده از لبو یا آب آن در تحقیقات ثابت شده است که بعد از چند ساعت فشار خون را کاهش می دهد.

انار

انار و آب آن فشار خون را پایین می آورد و به نظر می رسد این خاصیت به دلیل پتاسیم موجود در انار باشد .

موز

موز پتاسیم فراوان دارد . پتاسیم باعث کاهش فشار خون میشود در نتیجه می توانید برای کاهش فشار خون موز را در برنامه غذایی خود بگنجانید .

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدن و لیکوپن و پتاسیم است این مواد فشار خون را کاهش می دهند پس اگر فشار خون بالا دارید تا می توانید گوجه بخورید .

سیر

سیر از لخته و غلیظ شدن خون جلوگیری کرده در نتیجه فشار خون را پایین می ارود .

هندوانه

هندوانه اسید آمینه ای دارد که خون را رقیق کرده و از افزایش فشار خون جلوگیری می کند .

کرفس و روغن زیتون

کرفس دارای مقادیری فتالید است که دیواره رگها را شل کرده و در نتیجه مانند روغن زیتون باعث کاهش فشار خون میشود .

مویز

مویز دارای پتاسیم بوده و خون را رقیق می کند بنابراین می توانید برای کاهش فشار خون مویز بخورید

پسته

پسته دارای پتاسیم است ضمن آنکه جذب هیدروکربنات ها را در بدن کاهش می دهد و از این دو طریق باعث کاهش فشار خون میشود .

سیب زمینی

سیب زمینی حاوی مقادیر زیاید نشاسه است نشاسه فشار خون را کاهش میدهد . ضمن انکه سیب زمینی پتاسیم زیادی دارد که در کاهش فشار خون بسیار موثر است .

شکلات سیاه

شکلات سیاه دارای فلاوونوئیدهای زیادی است این ماده باعث کاهش فشار خون میشود .

لبنیات

لبنیات حاوی مقادیر زیادی کلسیم است و کلسیم فشار خون را کاهش می دهد .برای کاهش فشار خون لبنیات و از جمله شیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید .

سبزیجات تازه

سبزیجات و هر نوع میوه ای که ویتامین سی داشته باشد باعث کاهش فشار خون میشوند چون ثابت شده است که ویتامین سی در کاهش فشار خون موثر است .

آلو و جو دوسر

هر دو این مواد غذایی به دلیل وجود ترکیبات پتاسیم از بیماری های قلبی و عروقی و فشار خون جلوگیری می کنند.

تخم کتان

تحقیقات نشان داده است که تخم کتان باعث کاهش فشار خون میشود البته دلیل آن خیلی مشخص نیست اما به نظر میرسد به دلیل وجود موادی چون اسید لینولنیک و پپتید ها در آن باشد .

لوبیا و غلات

لوبیا وغلات به دلیل داشتن مقادیر فراوانی از پتاسیم و منیزیم باعث کاهش فشار خون میشوند پس حتما این دو ماده را در رژیم غذایی خود لحاظ کنید .

کیوی

کیوی سرشار از پتاسیم است و پتاسیم فشار خون را کاهش می دهد .

با توجه به تحقیقات صورت گرفته به نظر می رسد پتاسیم و منیزیم در کاهش فشار خون بسیار موثر هستند بنابراین اگر مستعد فشار خون بالا هستید یا فشار خون بالا دارید رژیم غذایی خود را طوری تنطیم کنید که حاوی مقادیر کافی پتاسیم و منیزیم باشد .

 

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اینها را هم ببینید

بسته
بسته