تناسب اندام

رژیم غذایی و راه هایی برای چاق شدن

معرفی بهترین راه های چاق شدن

شاید برای خیلی از شما عجیب به نظر برسد کسانی هستند که تمایل دارند چاق بشوند و وزنشان افزایش پیدا کند این افراد اغلب از لاغری مفرط رنج می برند و هر چی غذا می خورند تغییری در وزنشان ایجاد نمی شود در نگاه اول شاید خیلی خوب و عالی به نظر برسد اینکه هر چیزی را که دوست داری میخوری بدون اینکه نگران چاقی و افزایش وزن باشی خب تا حدوی این حس درست است و اغلب خانم ها تمایل دارند که اینگونه باشند اما در بعضی افراد این کمبود وزن گاهی باعث بروز مشکلات بزرگتری میشود ضعف ، کاهش فشار خون ، استخوان درد ، کاهش توانایی فقط بخشی از این مشکلات است برای همین این افراد سعی می کنند با دارو یا رژیم های غذایی به این وضع خاتمه دهند. برای چاق نشدن افرادی که با این مشکل مواجه هستند دلایل مختلفی ممکن است وجود داشته باشد:

باید ها و نباید های روش های چاق شدن

افرادی که خیلی آرام غذا می خورند چاق نمی شوند

یکی از دلایل اینکه اغلب این افراد بسیار آرام و شمرده غذا می خورند و وقت زیادی برای جویدن غذا صر ف می کنند افرادی که دچار افزایش وزن و چاقی هستند در بیشتر مواقع کسانی هستند که خیلی تند و با استرس و عجله غذا می خورند این اشخاص درست برعکس افراد لاغر خیلی زود چاق و دچار افزایش وزن میشوند افرادی که آرام غذا می خورند و خوب غذایشان را می جوند خیلی زودتر احساس سیری کرده و کالری کمتری هم مصرف می کنند در عوض اشخاصی که تند و با استرس غذا صرف می نمایند همیشه در حجم زیاد و با غذاهای پر کالری سیر می شوند .

روش ها و راه های چاق شدن سریع

( روش ها و راه های چاق شدن سریع )

بالا بودن متابولیسیم پایه در بدن باعث چاق نشدن میشود

برخی افراد هم هستند که متابولیسم بدنشان بسیار بالا بوده و سوخت و ساز در آنها به صورت دایم و در مقدار زیاد انجام میشود یعنی هر چه می خورند خیلی زود می سوزد این افراد هم به ندرت چاق شده و همیشه از لاغری زیاد شکایت دارند البته سوخت و ساز در بدن بسیار خوب است ولی وقتی سرعت و میزان آن از یک حدی بالاتر می رود باعث میشود هیچ گونه چربی در بدن و اندام ها ذخیره نشده در نتیجه افزایش وزنی هم رخ ندهد .

استرس و افسردگی یکی از دلایل چاقی یا لاغری مفرط است

استرس و افسردگی هم می تواند باعث بروز یک چنین حالتی بشود برخی افراد در اثر استرس و افسردگی دچار پر خوری شده و مرتب وزن اضافه می کنند برخی دیگر هم کم غذا می شوند و وزنشان مرتب کاهش پیدا می کند به طور کلی افرادی که افسردگی دارند یا اینکه همیشه دچار استرس هستند تغذیه مناسبی هم ندارند و علاوه بر چاقی یا لاغری مفرط ممکن است به بیماری های گوارشی هم مبتلا شوند .

بیماری های هورمونی و غدد تیرویید

دلیل دیگری که می تواند سبب بروز لاغری مفرط و چاق نشدن در افراد شود کم کاری یا پر کاری غده تیرویید است وقتی غده تیرویید زیاد ترشح شود و یا اینکه به میزان خیلی کم در بدن فعالیت کند می تواند باعث چاق شدن و لاغری مفرط در افراد هم گردد یک چینین اشخاصی باید ازمایش هورمونی داده و بعد از اینکه از وضعیت کم کاری یا پرکاری تیرویید خود مطمئن شدند با مصرف دارو آن را کنترل نمایند .

درمان بیماری های هورمونی و غده تیرویید از جمله راه های چاق شدن سریع

( درمان بیماری های هورمونی و غده تیرویید از جمله راه های چاق شدن سریع )

دیابت نوع ۲ هم می تواند باعث چاق نشدن بشود

بیماران دیابتی که مبتلا به نوع دو آن هستند مجبورند دارویی به نام متفورمین مصرف کنند این دارو ممکن است سبب لاغری و کاهش وزن در این افراد گردد و همچینین باعث شود آنها چاق نشوند البته در برخی افراد دیابتی هم نتیجه معکوس دارد انها دچار چاقی و افزایش وزن میشوند در اغلب موارد این دارو باعث لاغری گردیده و کمتر افزایش وزن رخ می دهد .

دیابت نوع ۱ هم باعث لاغری و چاق نشدن میشود

این عارضه اغلب در کودکان و سنین پایین رخ می دهد به دلیل بروز دیابت نوع ۱ و کاهش گلوکز در بدن این اتفاق بروز می کند چون بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود اقدام به سوزاندن گلوکز کرده و اگر این ماده در بدن بیش از حد کاهش پیدا کند بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود به سوزاندن چربی ها و ماهیچه ها متوسل می شود در نتیجه بعد از مدتی فرد دچار لاغری و کاهش وزن میشود این افراد باید به محض مشاهده علایم به پزشک مراجعه کرده و به تجویز پزشک انسولین مصرف نمایند .

خب حالا که در مورد دلایل لاغری صحبت کردیم آیا راهی وجود دارد افرادی که دچار این مشکل هستند تا حدودی وزن اضافه کنند و چاق شوند جواب این سوال قطعی و صدرصد نیست و می توان گفت رژیم ها و راهکارهایی وجود دارد که برای برخی افراد موثر بوده و آنها توانسته اند به وزن خود بیفزایند رژیم های چاق شدن در همه افراد به یک میزان موثر نیست و در برخی افراد جوابگو نبوده است اما به دلیل اینکه ما روش های سالم و بی خطر را معرفی می کنیم امتحان آن ضرری هم نخواهد داشت.

راه های چاق شدن سریع

راه های چاق شدن

ورزش کنید تا چاق شوید

برخی افراد که لاغر هستند فکر می کنند ورزش برای افرادی است که دچار افزایش وزن بوده و انها که لاغر هستند نیازی به ورزش کردن ندارند اصلا قبل از هر گونه بحثی ورزش برای سلامتی و شادابی توصیه میشود افرادی که ورزش می کنند شاداب تر و با انگیزه تر بوده و اعتماد به نفس بیشتری دارند بعد از این موضوع برای افراد لاغر هم ورزش کردن باعث افزایش وزن میشود این کار باعث میشود سوخت و ساز در بدن منظم شده و غذا خوردن و دریافت کالری هم افزایش پیدا کند برخی ورزش ها مانند اسکات ، ددلفیت و دیپ پارالل و کار با وزنه های سنگین باعث افزایش حجم عضلات و افزایش وزن میشود برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید در این زمینه با یک متخصص مشورت نمایید .

درست ورزش کردن از جمله راه های چاق شدن

( درست ورزش کردن از جمله راه های چاق شدن )

کالری هایی که می خورید را بشمارید

این گفته شاید برای افرادی که اضافه وزن دارد بیشتر به درد بخورد ولی واقعیت این است که برای افراد لاغر هم کارساز است اغلب افرادی که دچار لاغری مفرط هستند عادتی برای شمردن کالری های خود ندارند و ممکن است در طول روز به دلیل مشغله و فشار کاری غذای کمی بخورند این اشخاص باید بدانند هر بیشتر غذا بخورند بیشتر هم وزن می گیرند از صبح که بلند میشوند با کالری های صبحانه شروع کنید یک صبحانه کامل و سالم و پرکالری بخورید و سعی کنید همه پروتیین ها و ویتامین ها و مواد مغذی در آن باشد و در طول روز هم با غذاهای سالم مرتب به بدنتان کالری وارد کنید

شمردن کالری از جمله راه های چاق شدن

( شمردن کالری از جمله راه های چاق شدن )

برای اینکه بتوانید زیاد بخورید خرده خوری کنید

اگر می خواهید چاق شوید باید در وعده های زیاد غذا بخورید اینکه سه وعده غذا میل کنید قطعا کالری زیادی وارد بدنتان نمی شود در طول روز حداقل شش وعده غذا بخورید و در هر وعده مقدار مشخصی کالری به بدنتان وارد کنید و سهم کالری های سالم و موثر را هر روز بالاتر ببرید صبحانه کامل و اعیانی بخورید و برای میان وعده های صبح و عصر هم از تنقلات پر کالری و سالم استفاده کنید هر دقیقه که احساس گرسنگی کردید چیزی بخورید و نگذارید بدنتان گرسنگی بکشد چون در این حالت چربی ها های اضافه را سوزانده و باعث میشود که لاغر بمانید .

اگر می خواهید چاق شوید اسموتی های سالم بخورید

برای افرادی که دوست دارند وزنشان افزایش پیدا کند یک پیشنهاد بسیار خوب و سالم داریم میان وعده را با اسموتی های سالم بگذرانید منظورمان از اسموتی های سالم نوشیدنی های میوه ای بدون قند و شکر است نوشیدنی هایی که در اب میوه فروشی ها سرو می شود اغلب شکر زیادی دارد و ممکن است سلامت شخص را به خطر بیندازد بهترین زمان برای اسموتی خوردن بعد از ورزش است وقتی خوب ورزش کردید یک اسموتی پر حجم و مغذی بخورید و سعی کنید داخل آن از تنقلاتی مانند بادام و گردو استفاده کنید تا انرژی و کالری زیادی وارد بدنتان شود .

راه های چاق شدن ؛ خوردن اسموتی های سالم خانگی

( راه های چاق شدن ؛ خوردن اسموتی های سالم خانگی )

برای اینکه چاق شوید پروتیین بخورید

منظور ما از پروتیین مکمل و از این جور چیزها نیست پروتیین موجود در ماهی و مرغ و میگو و قارچ بهترین نوع پروتیین ها هستند و شخص می تواند با مصرف آنها هم وزنش افزایش پیدا کند و هم عضلانی شده و ماهیچه ها افزایش حجم یابند بنابراین سعی کنید در رژیم غذایی خود پروتیین های ماهی و میگو و گوشت های کم چربی را به وفور قرار دهید و به مقدار مناسب از انها مصرف نمایید .

 راه های چاق شدن ؛ فراوان خوردن مرغ ، ماهی ، میگو و... به واسطه وجود پروتیین

( راه های چاق شدن ؛ فراوان خوردن مرغ ، ماهی ، میگو و… به واسطه وجود پروتیین  )

برای افزایش وزن لبنیات بخورید

مواد لبنی مانند شیر و پنیر باعث افزایش وزن و استحکام عضلات و استخوان ها میشوند برای اینکه چاق شوید تا آنجایی که برایتان امکان دارد شیر بخورید و اگر طعم شیر را خیلی دوست ندارید شیر موز و شیر کاکائو با شکر خیلی کم هم بسیار خوب است البته شیر موز تاثیر بیشتری دارد چون موز باعث چاقی و وارد شدن کالری زیاد به بدن میشود.

شمردن کالری از جمله راه های چاق شدن

( شمردن کالری از جمله راه های چاق شدن )

رژیم غذایی برای افزایش وزن

مواردی که در بالا به آنها شاره شد در خصوص افزایش وزن نکات کلی و پایه ای بود برای اینکه بتوانید در یک بازه کوتاه وزنتان را افزایش دهید باید از یک رژیم غذایی موثر و حساب شده استفاده نمایید .

صبحانه های عیانی و خوشمزه

صبحانه برای کسانی که می خواهند چاق یا لاغر شوند وعده بسیار مهمی است آنها که می خواهند لاغر شوند توصیه میشود صبحانه را با مواد غذایی کم کالری اما سیر کننده شروع کنند و آنهایی که می خواهند چاق شوند بهتر است صبحانه را اعیانی و با انواع و اقسام پروتیین ها و ویتامین ها و کلسیم شروع نمایند بنابراین به آنها توصیه می کنیم وعده صبحانه را با پنیر ، کره ، خامه ، شیرموز ، اب میوه های طبیعی و تخم مرغ عسلی شده و یا نیمرو کم روغن و اسموتی های کم شکر اغاز نمایند و سعی کنند تا می توانند کالری های سالم وارد بدن خود کنند .

صبحانه خوردن از روش ها و راه های چاق شدن

( روش ها و راه های چاق شدن )

میان وعده ها را شیک انتخاب کنید تاچاق شوید

برای میان وعده ها حوصله به خرج دهید آجیل و تنقلات سالم و پر کالری بهترین هستند علاوه بر آن خوردن اسموتی های مغذی و شیرموز هم بسیار خوب است در میان وعده علاوه بر مواد غذایی گفته شده می توانید یک ساندویچ کوچک از گوشت و سیب زمینی سرخ شده هم درست کنید البته میان وعده نباید خیلی حجیم باشد تا بتوانیم وعده اصلی هم خوب غذا بخورید .

از جمله راه های چاق شدن خوردن میان وعده

( از جمله راه های چاق شدن خوردن میان وعده )

وعده ناهار را با هیدورکربن ها برگزار کنید تا چاق شوید

غذاهایی مانند ماکارونی ، پاستا ها ، پیتزا های خانگی و سالم که پنیر پیتزای زیاد دارند برای وعده ناهار بسیار خوب هستند علاوه بر آن می توانید پلو خورشت و همچنین پلو و گوشت پخته شده یا سرخ شده بخورید خوردن مقداری سیب زمینی سرخ شده خانگی هم در کنار این غذا ها به چاق شدنتان کمک بسیار می کند.

برای چاق شدن شام را سبک و در عین حال با کالری کافی سرو کنید

برای وعده شام می توانید از انواع سوپ ها به همراه کره و قارچ و همچنین سیب زمینی سرخ کرده استفاده کنید اگر به سبزیجات علاقه دارید انواع آن را نظیر اسفناج ، کلم ، گل کلم ، هویج ، فلفل دلمه ای ، لوبیا و حبوبات را با کره تفت داده و بعد به عنوان وعده شام مصرف کنید در کنار همه اینها می توانید سالاد هم درست کنید و با سس بخورید.

از راه های چاق شدن خوردن شام سبک با کالری کافی

( روش ها و راه های چاق شدن و تناسب اندام )

 بعد از شام دسر بخورید

یکی دو ساعت بعد از صرف شام دسر بخورید دسر ها را می توانید با توجه به سلیقه و زائقه خود انتخاب کنید دسر ها می توانند ژله ، پاناکوتا ، اسموتی کره بادام زمینی باشد اگر حتی تمایل داشتید احساس کردید هنوز هم جایی برای کالری اضافه دارید می توانید قبل از خواب یک ساندویچ کوچک از سالمون گریل شده و سیب زمینی پخته با کره درست کرده و میل نمایید همه این مواد و غذاهایی که برایتان نام بردیم به تمایل و ذائقه شما بستگی دارد و می توانید آنها را با مواد مغذی و پرکالری و در عین حال سالم دیگر جایگزین کنید فقط باید حواستان باشد چربی های مضر و فست فود ها نباید در رژیمتان جایی داشته باشند چون ممکن است باعث افزایش چرب خون شده و سلامت شما را به خطر بیندازند .

از روش ها و راه های چاق شدن خوردن دسر بعد از غذا

( روش ها و راه های چاق شدن )

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن