تناسب اندام

آیا طب سوزنی باعث لاغری و کاهش وزن می شود ؟

تاثیر طب سوزنی در کاهش وزن

چینی ها از طب سوزنی برای تسکین دردهای موضعی و ارامش و تمدد اعصاب بهره گرفته و البته در این کار سابقه و تخصص فراوان دارند . گاهی برخی ایرانیها در هنگام سفر به چین به اولین جایی که سر می زنند مراکز انجام طب سوزنی بوده و این کار را برای برطرف کردن برخی بیمارهای خود انجام می دهند .

بیشتر افرادی که دارای دردهای مزمن در ناحیه سر و بیماری های مثل میگرن هستند به طب سوزنی روی آورند . در سال های اخیر صحبتهایی در خصوص تاثیر این روش سنتی بر چاقی و کاهش وزن شده است اما اینکه واقعا این روش می تواند باعث لاغری گردد جای بحث و تحقیق بیشتری خواهد داشت .

به طور قطع به دلیل اینکه طب سوزنی باعث بهبود جریان خون در بدن و افزایش میزان متابولیسم در آن میشود نمی تواند بی تاثیر باشد اما میزان تاثیر آن به عوامل دیگری مانند نوع تغذیه ، انجام یا عدم انجام فعالیت های ورزشی و غیره هم بستگی دارد.

حتما بخوانید : بهترین رژیم لاغری

طب سوزنی چیست ؟

طب سوزنی یک روش درمانی برای درمان دردهای مزمن و ناراحتی ای عصبی بوده که با  فرو کردن سوزن های نازکی در بدن انجام میشود . به گفته پزشکان طب سوزنی با فشار بر روی اعصاب ماهیچه ها و بافت ها انها را تحریک کرده و این فرایند باعث ترشح مسکن های طبیعی در بدن میشود و دردهای مزمن را درمان می کند .

طب سوزنی چیست ؟

به طور کلی طب سوزنی به دلایل ذیل باعث لاغری و کاهش وزن میشود :

بهبود وضعیت دستگاه گوارشی با طب سوزنی

طب سوزنی باعث میشود دستگاه گوارش بهتر عمل کرده و هضم مواد غذایی و ترشح هورمون ها و اسید معده برای هضم غذا به ویژه چربی ها به شکل بهتری انجام شود . در نتیجه وقتی چربی ها بهتر و بیشتر هضم شوند فرایند لاغری و کاهش وزن هم با سرعت بیشتری اتفاق خواهد افتاد .

طب سوزنی کنترل کننده اشتها

در عمل ثابت شده است افرادی که طب سوزنی انجام داده اند بهتر می توانند اشتها را در خودشان کنترل کنند و به صورت خودبخود تمایل کمتری به خوردن غذا خواهند داشت . این افراد اگر در گذشته چندین بار در روز احساس گرسنگی می کردند  با خوردن تنقلات و مواد غذایی چرب و پر کالری خود را سیر می نمودند بعد از طب سوزنی کمتر گرسنه شده و تمایل به غذا خوردن در انها کاهش می یابد .

طب سوزنی باعث افزایش سوخت و ساز می شود

این روش سنتی باعث افزایش سرعت متابولیسم در بدن شده و متعاقب آن باعث کاهش چربی ها و لاغری می گردد و طب سوزنی این کار را با بهبود جریان خون در بدن و در نتیجه افزایش اکسیژن رسانی به سول ها انجام می دهد در نتیجه وقتی سلول ها اکسیژن بیشتری دریافت کنند فرایند متابولیسم در انها بیشتر شده و ذخایر چربی بدن را مورد حمله قرار می دهد و با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و برنامه مشخص ورزشی کاهش وزن و لاغری اتفاق می افتد.

طب سوزنی با تنظیم هورمون ها در بدن باعث لاغری می شود

ترشح کم یا بیش از اندازه برخی از هورمون ها در زنان یا مردان باعث چاقی مفرط می گردد . برخی افراد با وجود اینکه همیشه ورزش می کنند و از رژیم های غذایی خوبی هم پیروی می نمایند اما همچنان وزن انها ثابت بوده و لاغر نمیشوند .

این افراد باید آزمایش داده و میزان هورمون ها در بدن مشخص شوند برخی هورمون ها مانند هورمون های تیروئیدی در صورت افزایش و یا کاهش ترشح می توانند باعث چاقی یا لاغری مفرط شوند .

طب سوزنی ترشح این هورمون ها را تا حدودی تنظیم کرده و از افزایش یا کاهش بیش از اندازه انها جلوگیری می کند  البته این اتفاق کاملا نسبی بوده و در اکثر مواقع به طور کامل رخ نمی دهد اما در صورت تاثیر مثبت بر هورمون ها باعث افزایش سوخت و ساز در بدن و کاهش وزن و لاغری می گردد .

طب سوزنی باعث لاغری می شود

طب سوزنی چه زمانی تاثیر بیشتری دارد ؟

  • اگر چاقی و لاغری مفرط فقط به دلیل مشکلات هورمونی نباشد می توانید امیدوار باشید که طب سوزنی تاثیر بیشتری خواهد داشت . در مشکلات هورمونی باید علاوه بر طب سوزنی داروهایی هم برای درمان این بیماری مصرف شود و طب سوزنی به تنهایی نمی تواند تغییرات مهمی انجام دهد اما همانطور که در بالا به ان اشاره شده بی تاثیر نبوده و فقط در این موارد باید علاوه بر این کار درمان دارویی هم انجام شود .
  • در مواقعی که پر اشتهایی و چاقی به دلیل استرس و مشکلات روانی و عصبی می باشد طب سوزنی در کاهش اشتها بسیار موثر است . این کار باعث میشود جریان خود منظم شده و از پرفشاری بر روی رگ های خونی مغز و قلب کاسته شود در نتیجه از میزان استرس که دلیل مهمی برای پرخوری می باشد کاسته میشود . در نتیجه کنترل خوراک و کم شدن مقدار کالری مصرفی روند لاغری هم با سرعت بیشتری انجام خواهد شد .
  • انجام ورزش های هوازی و منظم به همراه طب سوزنی تاثیر بیشتری بر کاهش وزن دارد . افرادی که به طور منظم ورزش می کنند و البته ورزش هایی انجام می دهند که کالری سوزی را بالا می برد اگر طب سوزنی هم انجام دهند نتیجه بهتری خواهند گرفت چون همانطور که گفتیم طب سوزنی باعث افزایش متابولیسم میشود و ورزش کردن منظم هم همین خاصیت را دارد و هر دو اینها کنار هم کاهش وزن و تناسب اندام را تسریع می کند .
  • طب سوزنی در سنین کمتر بهتر جواب می دهد . به طور کلی ایجاد تغییرات در عادات و وضعیت بدن در سنین پایین بهتر و سریعتر انجام میشود . رژیم گرفتن و ورزش کردن در سنین کم به علت اینکه بدن کاملا آماده تغییر است با سرعت بیشتری باعث لاغری و تناسب اندام میشود. هر چه سن بالاتر میرود به دلیل اینکه عضلات و چربی ها به حالت ثبات بیشتری می رسند تغییرات هم کندتر رخ می دهد .بنابراین اگر قصد لاغر شدن دارید قبل از اینکه به میانسالی برسید این کار را انجام دهید .

اثراتی که طب سوزنی بر لاغری دارد برگشت پذیر است یا دایمی ؟

طب سوزنی مانند همه روش هایی که برای لاغری به کار برده میشود اگر به صورت مداوم و اصولی انجام نشود می تواند برگشت پذیر باشد . طب سوزنی همانطور که گفته شد باعث کاهش اشتها میشود و تداوم ان برای شش ماه تا یکسال باعث میشود فرد کلا از زیادخوری پرهیز کرده و حجم غذای مصرفی ان کاهش یابد در نتیجه روند کاهش وزن متوقف نمیشود اما تکرار طب سوزی برای تداوم تاثیر ان بر کاهش اشتها و افزایش متابولیسم ضروری می باشد .

اثرات که طب سوزنی بر لاغری دارد

عوارض طب سوزنی

آیا طب سوزنی عوارضی هم برای بدن دارد ؟

طب سوزنی را برای درمان بسیاری از بیماری ها از قبیل مشکلات اعصاب و روان ، سردرد های عصبی و میگردن ، درمان گردش نامنظم خون در بدن ، درد های عضلانی و استخوان درد مانند درد زانو و کمر ، عصبانیت مفرط و ریزش مو مورد استفاده قرار میگیرد این روش اگر تاثیر مثبت نداشته باشد قطعا نتیجه بدی هم برای بدن نخواهد داشت .

آیا زنان باردار هم می توانند از طب سوزنی استفاده کنند ؟

طب سوزنی به دلیل اینکه باعث از بین رفتن چربی ها و کاهش اشتها می گردد چندان برای خانم های باردار مناسب نمی باشد . کاهش اشتها در زنان باردار باعث میشود تمایل برای خوردن مواد مغذی مورد نیاز بدن جنین پایین اماده و این امر مسلما در رشد نوزاد تاثیر خواهد داشت . این اتفاق در ماههای ابتدایی باراداری خطرناکتر بوده و می تواند باعث نارسایی در نوزاد گردد و باعث شود برخی اندام ها در آن به خوبی رشد نکند .

عوارض طب سوزنی

روش کار در طب سوزنی چگونه است ؟

برای انجام این عمل از سوزن های استیل و بسیار نازک استفاده میشوند این سوزن ها کاملا تو پر بوده و طول آنها حدودا ۱۰ سانتی متر است . افراد متخصص در این کار بعد از معاینه شخص با توجه به میزان چربی های موجود در بدن اقدام به فرو کردن سوزن ها زیر چربی های بدن می کنند و گاهی تا عمق ۷٫۵ سانتی متری و بعضا تا انتهای سوزن را داخل بدن فرو می کنند .

در جاهایی که غضروف یا مفصل وجود دارد فقط نوک سوزن داخل شده و سوزن را داخل استخوان یا غضروف فرو نمی کنند . اغلب تا دو ثانیه و گاهی کمی بیشتر این سوزن در بدن باقی مانده و بعد خارج میشود در هنگام خارج کردن سوزن ها از بدن مقداری خون هم جاری میشود که البته جای نگرانی نیست و جزوی از روش کار محسوب میشود .

روش کار در طب سوزنی چگونه است ؟

تکرار طب سوزنی باید چگونه باشد تا نتیجه بهتری بگیریم ؟

انجام این روش درمانی باید طبق یک برنامه منظم و دقیق باشد و در هر دوره زمانی نتیجه پایش شود . بیمار باید در هفته اول استفاده از این روش دچار کاهش اشتهای محسوس گردد در غیر این صورت این روش درمانی برایش موثر نخواهد بود و باید متوقف گردد اما به طور کلی استفاده از این روش در افراد مختلف باید طبق برنامه ذیل صورت گیرد :

  • در هفته اول هفت روز پشت سر هم باید روزانه به مدت نیم ساعت این کار انجام شده و رها نگردد درانتهای این هفته باید بی اشتهایی و کاهش وزن کاملا محسوس باشد در صورت وقوع این اتفاق تعداد دفعات در هفته های بعد کاهش می باید .
  • هفته دوم باید روند درمان کاهش یافته و از هر روز به یک روز درمیان یا سه جلسه درهفته تقلیل یابد .
  • در هفته سوم شما به وضوح کاهش وزن خود را احساس خواهید کرد و دیگران هم باید متوجه نتیجه این روش درمانی در شما بشوند برای همین درمان به دو روز درمیان و یا به عبارتی هفته ای دو روز کاهش پیدا می کند .
  • هفته چهارم هم مانند هفته سوم درمان دو روز در میان انجام شده و دوره درمان یک ماهه به پایان می رسد.

در پایان هفته چهارم بیمار باید در حدود ۱۰ کیلو گرم وزن کم کرده باشد البته این کاهش وزن می تواند بین ۵ تا ۱۰ کیلوگرم متغیر باشد بعد از پایان دوره یک ماه و کاهش وزن به این میزان درمان نباید متوقف شده و هفته ای یک بار ادامه پیدا کند .

برای دستیابی به وزن مطلوب چند جلسه طب سوزنی لازم است ؟

بعد پایان ماه اول همانطور که گفته شد تعداد دفعات این کار در هفته کاهش یافته اما متوقف نمیشود و به هفته ای یک جلسه تقلیل می یابد . در افرادی که طب سوزنی روی آنها تاثیر گذاشته و کاهش وزن محسوس مشاهده میشود عموما ۴۰ جلسه درمان نیم ساعته کافی بوده و نتیجه مطلوب را خواهند گرفت.

فواید طب سوزنی

برای طب سوزنی باید به کجا و چه کسانی مراجعه کنیم ؟

برخی پزشکان عمومی دوره تخصصی خود را وارد این رشته شده و به صورت اکادمیک این کار را اموزش می بینند بهترین افراد برای انجام طب سوزنی پزشکان دوره دیده و البته با تجربه هستند اما اگر یک چنین شخصی را در دسترس یا شهر خود ندارید به افرادی مراجعه کنید که دوره های تخصصی این کار را گذرانده باشند و در این حرفه سابقه کار طولانی داشته و رزومه انها را دیده باشید و از بیماران قبلی هم سوال کرده باشید .

نظافت و بهداشت کلینیکی که برای طب سوزنی به ان مراجعه می کنید بسیار مهم است چون برخی بیماری ها به راحتی می توانند از این طریق به فرد منتقل شوند اگر بهداشت رعایت نگردد . حتما دقت کنید شخصی که این کار را انجام می دهد از دستکش تمیز و یکبار مصرف و به خصوص سوزن های یکبار مصرف استفاده نماید و در این مورد به هیچ وجه رودربایسی نداشته باشید چون پای سلامتی خودتان در میان است .

استفاده از سوزن الوده می تواند بیماری هایی مانند ایدز و هپاتیت و سایر بیماری های میکروبی را به شما منتقل کند که برخی از انها هم در حال حاضر درمان قطعی ندارند .

چه افرادی اکیدا نباید از طب سوزنی استفاده کنند ؟

برخی افراد به هیچ عنوان نباید از این روش برای کاهش وزن استفاده نمایند مثلا افرادی که انعقاد خون در انها به خوبی انجام نمیشود نباید طب سوزنی انجام دهند ضمن انکه افرادی که خون رقیقی دارند یا داروهایی برای رقیق کردن خون مصرف می کنند هم نباید از این روش استفاده کنند این دو گروه افراد برای درمان درد های مزمن و یا چاقی باید با پزشک مشورت کرده و از روش های دیگری بهره مند شوند

برچسب ها

4 Comments

  1. سلام.من ۳۵سالمه دوزایمان داشتم.۱۵کیلواضافه وزن دارم بیشتردرنواحی شکم وران هستش طب سوزنی رواین قسمتهاجواب میده وبعده لاغری شل نمیشن؟برای سفت وکوچیک شدن سینه طب سوزنی تاثیرداره؟هزینه هرجلسه طب سوزنی لاغری چقدرهستش؟سپاس ازلطف شما

  2. سلام من اضافه وزنم بالاس ۱۳۰ کیلو هستم بخوام لااقل ۵۰ کیلو کم کنم چند جلسه باید بیام و بهم بگید هزینه هر جلسه چقدر میشه کلا چقدر باید هزینه درمان پرداخت کنم به هر حال در وضعیت بد اقتصادی قرار داریم از اول همه چیزو مهیا کنیم ک وسط درمان پا پس نکشیم و اینکه بیمه ی سلامت قبول میکنین یا خیر ویزیت هر جلسه بجز درمانتون چقدر هست ممنون اگه جواب بدین

  3. با سلام و خسته نباشید خدمت شما عزیزان سوالی از حضورشان داشتم از یکی از دوستانم شنیدم که برای لاغری علاوه بر ابزار طب سوزنی از نخ هم برای کنترل چربی های اضافی بدن برای لاغری استفاده میکنند آیا این کار حقیقت دارد؟ و اینکه تاثیر آن بر روی لاغری موضعی ست یا دائمی؟ ممنون از راهنمایی تان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن