تناسب اندام

مشهور ترین رژیم های غذایی دنیا : از اتکینز تا وگان

انواع رژیم های لاغری معروف دنیا

رژیم های غذایی (diets)، بخش جدایی ناپذیر از سبک زندگی افراد در عصر مدرن است. عصری که به خاطر کم تحرکی، شاهد معتادان انسولین، مبتلایان به دیابت (بیماری قرن) و افزایش حملات قلبی هستیم. بشر در عصر دیجیتال، زندگی راحت تر، طولانی تر اما پر دردی را به نسبت عصر کشاورزی تجربه می کند و این بدان معناست که باید سبک غذایی و برنامه خوردن و نوشیدن خود را اصلاح کرد.

برنامه های غذایی که تحت عنوان رژیم می شناسیم، چه برای کاهش وزن چه افزایش و چه حفظ تناسب اندام، میلیاردها طرفدار در جهان دارد و شماری از آن ها، محبوب ملت ها است و ثبت جهانی شده و در گزارش امروز «لوکس بیوتی» به آن ها اشاره می کنیم.

اگر شما خواننده گرامی نیز تا کنون تجربه طرفداری از این برنامه  ها یا برنامه خاصی دارید، تحلیل های مستند و مستدل خود را از طریق بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

با ما همراه باشید.

حتما ببینید: ۴۰ نکته در رژیم غذایی لاغری به سبک سلبریتی ها

مشهور ترین رژیم های غذایی جهان

سایت های معروف در حوزه سبک زندگی و موضوعات سلامت و بهداشت، معمولا، همه ساله به معرفی برترین و معروف ترین و مشهور ترین شخصیت ها، استایل ها، برنامه ها، روش ها، ترندها، مد ها، رنگ ها، شرکت ها، برندها و خلاصه، شاخص ها در حوزه های گوناگون می پردازند تا جامعه با برترین ها آشنا شود. برترین ها، الزاما، بهترین ها نیستند و استقبال عمومی سبب می شود تا جریانی، شخصی، ترندی، برنامه ای، مخاطبان بسیاری کسب کند.

نشریه مدیکال نیوز تودی (MEDICAL NEWS TODAY) که از درگاه های مطرح اطلاع رسانی موضوعات پزشکی روز محسوب می شود، ۹ رژیم غذایی معروف را به شرح زیر اعلام کرده است:

  • رژیم غذایی اتکینز (ATKINS DIET)
  • رژیم غذایی زون (ZONE DIET)
  • رژیم غذایی کتوژنیک (KETOGENIC DIET)
  • رژيم غذایی گیاهی (VEGETERIAN DIET)
  • رژیم غذایی بدون گوشت (VEGAN DIET)
  • رژیم غذایی مراقبان یا دیده بانان وزن (WEIGHT WATCHERS DIET)
  • رژیم غذایی سواحل جنوبی (SOUTH BEACH DIET)
  • رژیم غذایی غذای خام (RAW FOOD DIET)
  • رژيم غذایی مدیترانه ای (MEDITERRANEAN DIET)

مشهور ترین رژیم های غذایی جهان در سال ۲۰۱۹

(تنوع در محصولات غذایی رنگارنگ کم کالری و کوچک کردن وعده ها، روشی برای کاهش وزن است)

اگر محقق هستید، دانشجوی کارشناسی یا ارشد تغذیه و بهداشت و گرایش های مربوطه هستید و به دنبال مطالعه روی کارکرد رژیم های غذایی مختلف هستید، این ۹ برنامه فوق الذکر، می تواند رهیافت خوبی به منظور آشنایی با محبوب ترین رژيم های غذایی جهان باشد که طیف گسترده ای از مخاطبان، از گیاه خواران تا خام گیاه خواران و دشمنان گوشت و علاقمندان برنامه اتکینز و مدیترانه ای را پوشش می دهد

همان طور که می دانید، هزاران برنامه غذایی در جهان وجود دارد و هر قوم و فرهنگ و مللی، متناسب با آیین و روش ها و منش های خود و اوضاع اقلیمی که در آن به سر می برد، برنامه غذایی و اولویت های غذایی دارد. مثلا در ژاپن که جزیره ای میان اقیانوس است، رژيم غذایی متکی بر گوشت سفید، بخش اجتناب ناپذیر از زندگی مردمان است و به همین خاطر، طول عمر بالایی دارند.

حتما ببینید: با ۱۲۵ کتاب برای سلامتی پوست و مو آشنا شویم

بعضی از این برنامه ها، برای کاهش وزن استفاده  می شود، بعضی ها برای افزایش وزن. بعضی برای کاهش کلسترول و بعضی هم برای زندگی سبز و سالم و  طول عمر بیش تر مثل ژاپنی ها. همان طور که می دانید، رژیم یا دایت یا DIET، یک برنامه است. برنامه، اولین خصلتش این است که مکتوب است. در ثانی، نقطه شروع و پایان دارد.

دایت، همین خصلت را دارد. مکتوب است. برنامه ثابتی است و نقطه شروع و پایان دارد. نقشه راه (ROAD MAP) مشخص که افراد، متناسب با قد و وزن و اقلیم و مزاج و فعالیت روزانه، باید از آن زیر نظر متخصص، تبعیت کنند. از افراط و تفریط باید در DIET پرهیز کرد. شما باید مقدار مشخصی نوشیدنی، میوه، گوشت، نان، گیاه، حبوبات و غیره را میل کنید و این ها،  در قالب یک برنامه هدفمند در دستور کار قرار می گیرد.

اتکینز دایت

از معروف ترین و محبوب ترین رژیم های غذایی جهان است و توسط DR ROBERT ATKINS پایه گذاری شد.  برای کاربران ایرانی نیز، رژیم اتکینز، همان طور که برای کیم کارداشیان، محبوب است، شهرت فراوانی دارد. تمرکز این برنامه، کنترل میزان انسولین در بدن است.

اتکینز دایت از معروف ترین و محبوب ترین رژیم های غذایی جهان

به همین خاطر، آتکینز را یک برنامه کربوهیدرات پایین (LOW CARBOHYDRATE) می دانند. اگر شما، مقادیر زیادی از کربوهیدرات های فرآوری شده مصرف کنید، میزان انسولین بدن افزایش می یابد.

افزایش میزان انسولین (قند خون) در بدن، سبب می شود تا بدن، به ذخیره انرژی از غذایی که مصرف می شود، پرداخته و چربی ذخیره شده بدن به عنوان یک منبع انرژی، دیرتر در سوخت و ساز بدن استفاده می شود که موجب  چاقی فرد می شود. اتکینز، برنامه ای با کربوهیدرات پایین است و برای کاهش وزن مناسب خواهد بود و مثل رژيم پالئو و دوکان، تاثیر زیادی در سلامتی دارند.

 برنامه غذایی معروف، دکتر آتکینز

طبق این برنامه، وقتی شما، کربوهیدرات کمی مصرف  کنید، تمایل به  مصرف پروتئین بیش  تر  می شود و اشتها کاهش می یابد و مسیر برای لاغری یا حفظ سلامتی و فرم اندام، هموار می شود. آتکینز را برای مخالف پر خوری دانست.

حال  که درباره کلیات معروف ترین رژیم غذایی جهان شنیدید، خوب است که مراحل چهار  گانه آتکینز را مرور کنیم:

  • گام اول: روش القایی است. طی ۱۴ روز، کم تر از بیست گرم کربوهیدرات مصرف کنید و به جای آن، پروتئین و سبزی با کربوهیدرات کم که برگ سبز دارند، مصرف شود. وزن، ظرف مدت کوتاهی کاهش می یابد.
  • گام دوم: روش تعدیلی است. باید به صورت آرام، مغز های آجیل و سبزیجات کم کربوهیدرات و مقادیری میوه مصرف کنید.
  • گام سوم: روش تنظیم دقیق است. وقتی به وزن مورد نظر خود نزدیک شدید، کمی به مصرف کربوهیدرات اضافه کنید تا کاهش وزن شما با روند آهسته تری ادامه یابد.
  • گام چهارم: برنامه حفظ وزن است. در این گام که یکی از مهم ترین گام ها در برنامه اتکینز محسوب می شود، تثبیت وزن، اهمیت بسیار دارد. در این جا به شما پیشنهاد می شود که از کربوهیدرات های سالم استفاده کنید. برای  اطلاعات بیش تر درباره این رژیم معروف به سایت رسمی آن مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که در این برنامه غذایی معروف، دکتر آتکینز توصیه می کند که از خوردن غذاهایی چون: هر چیز شیرین، روغن نباتی، چربی ترانس، سبزی سرشار از کربوهیدرات مثل هویج، حبوبات (در مرحله گام اول)، غذای نشاسته ای (سیب زمینی) پرهیز کنید. البته  این پرهیزها فقط در گام اول است. این برنامه، پیچیده نیست و خیلی هم  سخت نیست.  تا زمانی که وزن شما کاهش می یابد، بایستی برنامه خوردن شما متکی بر سبزیجات و پروتئین چرب و آجیل باشد.

زون دایت

زون دایت برنامه ZONE DIET تلاشی است

برنامه ZONE DIET  تلاشی است  برای تعادل بخشی  به برنامه غذایی و رویکرد آن، قرار دادن ۴۰ درصد کربوهیدرات، ۳۰ درصدچربی و ۳۰ درصد پروتئین در هر وعده غذایی است. این برنامه نیز مثل آتکینز تلاش دارد تا سطح  انسولین بدن را کنترل کند که سبب کاهش وزن و کنترل حجم بدن خواهد شد. مصرف مواد غذایی با کربوهیدرات بالا، کربوهیدرات آن فرآوری نشده و چربی ها مثل روغن زیتون و آووکادو و آجیل ها را توصیه می کند.

رژیم غذای کتوژنیک

رژیم غذای کتوژنیک

سومین رژیم محبوب جهان از نظر «سایت مدیکال نیوز تودی»، برنامه کیتو یا کتون زا است که اتکای آن بر چربی زیاد، پروتئین کافی و قند کم است. این  برنامه، از چربی به جای قند برای تامین انرژی بدن استفاده می کند و برای کودکان و مبتلایان به صرع، مناسب می باشد.

توجه کنید که KETOGENIC DIET که روش درمانی تغذیه ای با تجویز پزشک است و نباید بدون تجویز و بررسی پزشک، در دستور کار قرار بگیرد. عوارض جانبی این رژیم را یبوست، افزایش  کلسترول و سنگ کلیه می دانند. لذا، حتما با تجویز پزشک، به دنبال این روش بروید.

رژیم وجترین

رژیم وجترین

رژيم گیاهی، در همه جای دنیا،‌مخاطبان پر و پا قرص فراوانی دارد. حتما در بین دوستان و آشنایان و همکاران خود، افرادی را مشاهده کردید که هر ۳ وعده، ۹۰ درصد خوراک آن ها گیاهی است و منشا گیاهی دارد. تیپ های متفاوتی از VEGETARIN DIET را شاهد هستیم که شامل:

  • LACTO VEGETARIAN
  • FRUITARIAN VEGETARIAN
  • LACTO OVO VEGETARIAN
  • PESCO-VEGETARIAN
  • SEME VEGETARIAN

می باشد. اکثر برنامه های گیاه خواری، گیاه خواری همراه با شیر و تخم مرغ است که LACTO-OVO VEGETARIAN نامیده می شود. این در مقابل VEGANISM قرار داشته که مصرف هر گونه فرآورده حیوانی جایز نیست.  OVO به معنی تخم مرغ و LACTO به  معنی شیر است. بهترین راهنمای شما در این زمینه، انجمن گیاه خواران ایران است.

رژیم غذایی وگان

رژیم غذایی وگان

این رژیم (VEGAN) را گیاه خواری مطلق می دانند. یعنی شیر و تخم مرغ و هر چیزی که منشا حیوانی دارد، استفاده نمی شود.  طرفداران این مکتب، به دنبال لاغری یا چاقی فقط نیستند. آن ها به دلایل رعایت حقوق حیوانات و محیط زیست و حفظ سلامتی خود،  دنبال رو این برنامه هستند و البته، صدها میلیون طرفدار در جهان دارد.  اگر وگان هستید و علاقمند این مکتب جالب اما تا حدی سخت، به  جامعه وگانیست های جهان خوش آمدید.

رژيم غذایی مراقبان وزن

از دیگر رژیم های محبوب جهان که طرفداران بسیاری به خصوص در کشورهای غربی دارید، رژیمی به نام WEIGHT WATCHERS است. محققان این مکتب در سال ۲۰۱۱ میلادی، این  روش را خط مقدم اقدام برای کاهش وزن در بریتانیا معرفی کردند. مبدع آن نیز JEAN NIDETCH آمریکایی است که در دهه هفتاد قرن بیستم میلادی، آن را وضع کرد. امروزه، WEIGHT  WACHERS CO که شرکت بین المللی بوده و برترین برنامه کاهش وزن در آمریکا محسوب می شود.

رژيم غذایی مراقبان وزن

این برنامه، شامل جلسات ماهیانه  منظم، حمایت  های گروهی و سیستم نمردهی  است و اساس بر مبنای شاخص توده بدن (BMI) بوده و ۲۰ جلسه به  طول می انجامد. برای آشنایی با برنامه ها و برترین رژیم غذایی دیده بانان وزن به سایت این مجموعه در این نشانی رجوع کنید. این برنامه، بازتاب های گسترده ای در سایت های معروف نشر خبرهای سلامت جهان مثل USNEWS دارد. طرفداران این برنامه را در اینستاگرام دنبال کنید و با برنامه ها و تصاویر و غذاها و عملکردشان آشنا شوید.

رژيم غذایی ساحل جنوبی

برنامه SOUTH BEACH DIET برای  تناسب  اندام و کاهش وزن توصیه می شود و یکی از ۱۰ رژيم محبوب و معروف جهان به شمار می رود.  برنامه ساحل جنوبی، هم  از نظر نام گذاری و هم  روش، با مواردی که در بالا اشاره کردیم،  تفاوت هایی دارد. توسط یک مخصص قلب آمریکایی به  نام  AGATSTON معرفی شد. هدف این برنامه، ابتدا مقابله با کاهش خطرات حملات قلبی اعلام شده است و برای کاهش وزن توصیه  می شود. در این برنامه، بر خلاف روش آتکینز، هدف، حذف تدریجی کربوهیدرات نیست.

رژيم غذایی ساحل جنوبی

رژيم ساحل جنوبی، پیشنهاد می دهد که به جای  هر کربوهیدراتی، از از کربوهیدرات خوب استفاده شود. در این برنامه، چربی خوب جای چربی بد را می گیرد. این رژيم، ۳ مرحله دارد که شامل این موارد است:

  • مرحله اول ۲ هفته  ای: حذف  همه کربوهیدرات ها و حذف غذای شیرین و جایگزین با غذای مجاز مثل گوشت بی چربی ومرغ و ماهی و پنیر کم نمک.
  • مرحله دوم که تا رسیدن به زمان ایده آل ادامه دارد، کربوهیدرات خوب را وارد برنامه غذایی کرده و غلات سبوس دار و میوه اضافه می شود. کاهش وزن شما باید ۱ کیلو در هفته باشد.
  • مرحله سوم: بازگشت همه کربوهیدرات ها بوده و مرحله  ثبات نام  دارد و  تلاش  می کند که کربوهیدرات ها به  برنامه  غذایی باز گردد.

صفحه اینستاگرام رسمی این رژیم غذایی

به منظور کسب اطلاعات بیش تر درباره این برنامه، به سایت آن در این نشانی رجوع کنید.  راهنمای خوبی از این برنامه را می توان در سایت HEALTH LINE جستجو کرد. صفحه اینستاگرام رسمی این رژیم  غذایی را در این نشانی دنبال کنید.

رژیم خام گیاه خواری

رژیم خام گیاه خواری

برنامه خام گیاه خواری (RAW VEGANISM) روشی است که همه  نوع غذا با منشا حیوانی حذف می شود. خام گیاه  خواری، شامل سبزیجات خام و میوه و آجیل  و پوره است و دانه های گیاهی و روغن و حبوبات را شامل می شود.  در این روش، هر چیزی  که تحت  دما قرار بگیرد حذف می شود یا فعل و انفعال شیمیایی در آن رخ داده باشد.

طرفداران این رژیم، دلایل زیست محیطی و معنوی و سلامتی را برای اتخاذ این روش، بیان می کنند. استفاده طولانی مدت از این روش، بی عوارض نیست و کاهش غلظت کلسترول و تری گلیسرید پلاسما از آن جمله است. ویتامین B12 هم  کاهش می یابد که کم عوارض ندارد.

رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای

از دیگر رژيم های غذایی محبوب جهان باید به روش مدیترانه ای اشاره کرد. در واقع MEDITERAANEAN DIET برنامه ای است که توسط مردمان جنوب اروپا از یونان تا اسپانیا و ایتالیا و و  شمال آفریقا (مراکش) در نظر گرفته شد و استفاده از روغن زیتون و غلات و میوه و سبزیجات در دستور کار است.

محصولات گوشتی در این رژیم، جایگاهی ندارد و در سال  ۲۰۱۳ میلادی به عنوان میراث ناملموس جهانی توسط UNESCO ثبت شد. برنامه ای برای  کاهش وزن، حفظ تناسب اندام، کاهش فشار خون و سبک  زندگی سالم (GREEN LIFE STYLE) از جمله دلایل استقبال از این برنامه است.

همراه گرامی

اگر شما هم  تجربه استفاده از رژیم های غذایی محبوب معرفی شده در این گفتار را دارید یا نظر مثبت یا منفی درباره هر رژیمی دارید، مراتب را با ذکر مستندات علمی، از طریق بخش  کامنت با ما به اشتراک بگذارید تا تبادل اطلاعات، موجبات ارتقای دانش عمومی را سبب شود.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

بستن